ROZCHOD KOLEJE A JEHO ROZŠÍŘENÍ

            Rozchod koleje - vzdálenost mezi pojížděnými hranami obou kolejnicových pasů, v příslušné vodorovné rovině rovnoběžné s jízdní rovinou, měřená na kolmici k ose koleje.
            U širokopatních kolejnic se rozchod měří 14 mm pod jízdní rovinou, u žlábkových kolejnic 9 mm nebo 4 mm pod jízdní rovinou.
            Nominální hodnota rozchodu
u = 1435 mm, maximální hodnota rozchodu za provozu je 1470 mm.

           
            Úzké rozchody
            760 mm - bosenský rozchod, úzkokolejky Jindřichův Hradec
            1000 mm - tramvaje v Liberci
            1067 mm - kapský rozchod - Jižní Afrika, Japonsko

            Široké rozchody
            1520 mm - Rusko, Finsko
            1600 mm - Austrálie, Brazílie
            1668 mm - iberský rozchod, Španělsko, Portugalsko

            Rozšíření rozchodu koleje - poloměr oblouku vnitřního kolejnicového pásu je zmenšen a vzdálenost mezi osou koleje a vnitřním kolejnicovým pásem je zvětšena o hodnotu rozšíření rozchodu.
           
            V kružnicovém oblouku s poloměrem R < 275 m a u výhybek s poloměrem R < 190 m musí být normální rozchod koleje zvětšen o hodnotu rozšíření rozchodu koleje Δ
u1 podle vzorce:
           
            Pro speciální případy se používá rozšíření rozchodu koleje Δ
u2 (platí pouze pro rychlost V < 40 km/h, R < 250 m a délka kružnicové části oblouku d0 < 50 m) :
           
            Nejvyšší hodnota rozšíření rozchodu je Δ
umax = 16 mm.
            Rozšíření rozchodu má mít stanovenou hodnotu již na začátku kružnicové části oblouku.
           

            Excel na výpočet rozšíření rozchodu koleje