ROZCHOD KOLEJE A JEHO ROZŠÍŘENÍ
Rozchod koleje - vzdálenost mezi pojížděnými hranami obou kolejnicových pasů, v příslušné vodorovné rovině rovnoběžné s jízdní rovinou, měřená na kolmici k ose koleje.
U širokopatních kolejnic se rozchod měří 14 mm pod jízdní rovinou, u žlábkových kolejnic 9 mm nebo 4 mm pod jízdní rovinou.
Nominální hodnota rozchodu u = 1435 mm, maximální hodnota rozchodu za provozu je 1470 mm.
Úzké rozchody
760 mm - bosenský rozchod, úzkokolejky Jindřichův Hradec
1000 mm - tramvaje v Liberci
1067 mm - kapský rozchod - Jižní Afrika, JaponskoŠiroké rozchody
1520 mm - Rusko, Finsko
1600 mm - Austrálie, Brazílie
1668 mm - iberský rozchod, Španělsko, PortugalskoRozšíření rozchodu koleje - poloměr oblouku vnitřního kolejnicového pásu je zmenšen a vzdálenost mezi osou koleje a vnitřním kolejnicovým pásem je zvětšena o hodnotu rozšíření rozchodu.
V kružnicovém oblouku s poloměrem R < 275 m a u výhybek s poloměrem R < 190 m musí být normální rozchod koleje zvětšen o hodnotu rozšíření rozchodu koleje Δu1 podle vzorce:
Pro speciální případy se používá rozšíření rozchodu koleje Δu2 (platí pouze pro rychlost V < 40 km/h, R < 250 m a délka kružnicové části oblouku d0 < 50 m) :
Nejvyšší hodnota rozšíření rozchodu je Δumax = 16 mm.
Rozšíření rozchodu má mít stanovenou hodnotu již na začátku kružnicové části oblouku.