VYROVNÁNÍ OSY KOLEJE

Získání podkladů
1) nákresný přehled železničního svršku
2) související akce - projekty, vytyčovací body s větší přesností než 3 desetinná místa
3) dispoziční schémata výhybek, zvláště starších typů stupňové soustavy

trať si rozdělit na úseky v délkách do 10 km, lépe se pak pracuje s osou, tolik se to neseká
připravit si jednotlivé hladiny

Směrové řešení
- snažit se o co nejjednodušší řešení -> jednoduché oblouky se symetrickými přechodnicemi
- nenavrhovat zbytečně složené motivy
- poloměry navrhovat v hodnotách celých metrů
- přechodnice navrhovat na délku celých metrů
- řešení vždy dle ČSN 73 6360-1, lze využít i minimálních parametrů
- strmost vzestupnice navrhovat vždy větší než 500
- do přímých, které vykazují větší posuny než 100 mm lze navrhnout vyrovnávací oblouk

Posuny osy:
ve výhybkách do 20 mm
obecně v trati do 50 mm
v přechodnicích lze až 150 mm
mosty ideálně 0 mm, jinak ocelové mosty do 10 mm, mosty s přesypávkou lze i více
přejezdy do 10 mm, opět podle konstrukce, u některých lze i více
nástupiště tak, aby byla splněna vzdálenost nástupní hrany od osy koleje
respektovat zdi, propustky, zábradlí a jiné objekty

- pohlídat si, zda je správně staničení osy

Výškové řešení
- výškové řešení začínat až po odsouhlasení směrového řešení
navrhovat zdvihy nivelety, poklesy spíše ojediněle, je-li to nutné
- volit stejné poloměry zakružovacích oblouků
- vzdálenost lomů skolnu 4V, min. 200 m, pokud to lze

Zdvihy nivelety:
obecně v trati do 100 mm
mosty
přejezdy